Система упражнений и приемов обучения,
направленная на формирование компонентов социокультурной компетенции учащихся
Показатель СКК |
Содержание |
Упражнения, приемы обучения |
Знания о национально-культурных особенностях стран изучаемого языка |
1. Владение знаниями фактической культуры (общеизвестные факты истории, географии, политики, образования и т.д.) 2. Владение знаниями художественной культуры (литература, искусство, наука, архитектура и т д.) 3. Владение знаниями об особенностях национальной ментальности (традиции, обычаи, праздники, особенности национального характера) |
- Make a collage, showing cultural peculiarities of the UK (e.g. the peculiarities of educational system, etc.). - Show some cultural peculiarities of the UK (e. g. "Shopping in London"), using "Mindmap". -Read and discuss the text paying attention to the cultural peculiarities of Britain and the British. - Watch the film and discuss the cultural peculiarities of Britain and the British. -Make a project about some cultural peculiarities of Britain and the British. |
Лексические единицы, отражающие национально-культурную специфику страны изучаемого языка |
1. Умение узнавать в различных типах текстов и аудиоматериалах социокультурно маркированные лексические единицы 2. Умение переводить социокультурно маркированные лексические единицы или подбирать к ним соответствующие эквиваленты 3. Умение комментировать социокультурное содержание лексических единиц, отражающих национально-культурную специфику страны изучаемого языка |
- Read the text and underline the words connected with the culture. - Listen to the text and underline the words in the list connected with the culture. - Listen to the text and write down the words connected with the culture. - Match the words connected with the culture with their equivalents. - Translate the words connected with the culture. - Look at the pictures and match them with their names. - Match the portraits of people with their names. - Give the names to the buildings in the pictures. Where can you see these? - Watch the video and match the pictures with the names. Match the words with their descriptions. - Complete the sentences using the words below. - Complete the sentences (the list of words is not given). - Explain the essence and historical associations connected with the words and word combinations. |
Навыки речевого и неречевого поведения носителей изучаемого языка |
1. Знание формул речевого этикета в рамках стандартных ситуаций общения (формы приветствия, прощания, обращения и др.) 2. Знание вербальных средств передачи и получения информации 3. Знание типичных стратегий поведения в стандартных ситуациях социально-бытовой, социально-культурной и учебно-трудовой сферах |
- Choose the correct reply / answer. - Complete the dialogues. - Correct the mistakes. - Give English / Russian equivalents to… - Fill in the missing words/phrase. - Look at the dialogue. Fill in the missing phrases (from the list below). - Match a line in A with a line in B - Look at the dialogues below and choose the correct replies… |
Умение использования в речи приобретенных социокультурных знаний |
1. Умение корректно употреблять социокультурно маркированные лексические единицы 2. Умение применять знания о национально-культурных особенностях страны изучаемого языка при построении речевых высказываний 3. Владение умением социально корректно использовать коммуникативные функции языка (просьба, убеждение, совет и т.д.) 4. Умение выбирать адекватный ситуации общения стиль речевого и неречевого поведения 5. Умение выделять общее и специфичное в культуре родной страны и страны изучаемого языка |
- Put the lines in the correct order. - Listen to the dialogues and match them to the situations in the list below. - Read the situations What do you say in these situations? (Choose the right variant). -Look through the forms of greeting /saying goodbye /giving advice / apologizing, etc, say when you can use them, describe the situation. - Read the dialogues and describe the situations where they may occur. - Decide whether the following ways of behavior are usual in the UK. - Watch the film paying attention to the people's behaviour in different situations. Be ready to discuss it, to answer some questions about typical behaviour. - Role-plays, the aim of which is to discuss, show, present the foreign culture. - Read the text and compare two cultures/countries (find similarities / the same things / differences, describe, etc). |